5 tips till bättre självförtroende!



Självförtroende är något man själv måste bygga upp. Det handlar om att man vill, ska och kan. Självförtroende finns inombords dig och speglar din personlighet. Ingen är perfekt, och alla är helt olika. Alla får någon gång höra skit, men det är bara att ta det med en klackspark och låta dom orden bygga upp ens självförtroende istället för att du tar illa upp. Det får oss att växa och bli starka och självständiga som personer.

Jag själv har aldrig direkt haft ett bra självförtroende. Jag har tvekat och tvivlat på mig själv så att det har gått snett, men nu med tiden har jag vuxit till mig lite mer. Jag har lärt mig att inte ta åt mig blickar på stan eller fnissande människor när man är i närheten, och det har faktiskt byggt upp mitt självförtroende mer och mer! Om någon glor på dig eller viskar, tänk såhär:

"Dom tycker säkert att jag har jättefina kläder på mig idag" eller "Dom tycker säkert att jag har jättefint hår"

och inte såhär

"Har jag någon stor fläck på kläderna eller glömde jag att kamma håret imorse?" eller "Det är tydligen fler än jag som tycker att min nya tröja är hemsk".

Här kommer 5 tips till ett bättre självförtroende, som faktiskt har funkat lite på mig:


1. Skriv ner bra saker med dig på en lapp, be även din familj att säga ut snälla och bra saker. Skriv sedan när det dåliga (enligt dig) på lösa blad och riv sedan dom i flera bitar.

2. Räta på ryggen och lé, istället för att kura ihop dig och tro att allting är fel. Folk kommer tycka att du har utstrålning och bli glada i din närvaro.

3. Knuffa bort dina föräldrar/syskon nästa gång det är dags att beställa mat på resturang, gör det själv istället! Ta mod till dig att gå fram i kön på mcdonalds och köpa maten!

4. Lé med tänderna! Även om du nu hatar ditt leende eller är rädd för att andra ska kommentera dina snea tänder, så le så stort du kan! Jag lovar att folk kommer bli glada och trygga med dig om du ler stort istället för att hänga läpp!

5. Tänk positivt! Okej, vi säger att det är höjdhopp på idrottslektionen i skolan, och du är inte direkt bäst på det. När det nu är din tur att hoppa *suck* så tänker du förmodligen "Åh nej, nu kommer jag säkert riva och alla kommer att börja gapskratta åt mig". Men vänd på det och tänk med ett leende på läpparna "Jag kommer att komma över pinnen och klara det" Jag LOVAR dig att det hjälper!



Hoppas ni bloggläsare gillade min "Självförtoendesguide", tänkte jag skulle göra ett sånt inlägg för att jag hade inget annat för mig nu, så ja. :)

Vill ni ha sånna här inlägg flera gånger? I sånnafall, vad var det som var så bra med det här inlägget?

Kommentarer
Postat av: Denise

BRA text!! :) HELT rätt tänkt!! :D Så ska man tänka hela tiden!!

2011-07-24 @ 17:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0